Complete data is essentieel, voor iedereen. Het vormt de basis voor de (key)bedrijfsprocessen binnen de gehele branche. Het is de basis voor e-commerce, (print)catalogi, logistiek, het Bouw Informatie Model (BIM), onderlinge transacties en voor het kunnen voldoen aan wettelijk vastgestelde eisen. Iedere NULL waarde betekent een stopmoment in het proces van uw afnemer(s), wat vervolgens opgelost moet worden via een telefoongesprek, e-mailwisseling of losse spreadsheets met gegevens. Oftewel, zonder complete data geen succesvolle bedrijfsprocessen.
Om de kwaliteit van de aangeleverde data te kunnen waarborgen zijn er binnen 2BA diverse controles mogelijk op de product- en handelsgegevens, zoals validatie op basis van:
Voor het op de juiste wijze beheren van productdata van fabrikanten en het aanleveren van uw handelsdata wordt het gebruik van een Product Information Management (PIM) systeem sterk aanbevolen. Daarnaast kan een PIM systeem u ook een efficiënte dienst bewijzen in combinatie met uw ERP systeem of website (catalogus). De PIM-partners van 2BA adviseren u graag over de mogelijkheden.
Om tot een betrouwbare basis te komen dienen er eerst eisen opgesteld te zijn. Vervolgens kan worden beoordeeld of data 100% volledig en daarmee bruikbaar is. Alleen wanneer je 100% zeker bent waarvoor (fabrikant-) productnummer 212345 staat en alle relevante handelsinformatie daaraan door de groothandel is gekoppeld, kunnen alle processen doorlopen worden zonder (tijd)verlies en risico. Om die reden heeft 2BA in samenwerking met eindgebruikers (installateurs) het Data Label ontwikkeld. Dit label is bedoeld om u als groothandel inzicht te geven in de volledigheid van uw handelsdata. Een handvat dus, om uw data-inspanning af te stemmen op de behoefte van úw afnemers
Wij hebben voor dataleveranciers een speciale pagina ontwikkeld waarbij u per data-onderdeel direct inzicht heeft in hoeverre uw data voldoet aan de behoefte van de doelgroep.
Een groeiend aantal softwarepartijen ondersteunt inmiddels 2BA Unifeed koppeling. De Unifeed integratie geeft gebruikers de mogelijkheid om vanuit de eigen software binnen de 2BA datapool te zoeken en één of meerdere geselecteerde artikelen of producten direct over te nemen naar onder meer de calculatie, offerte of tekening.
Het verkregen zoekresultaat en de sortering ervan is afhankelijk van diverse factoren. Naast de door de gebruiker opgegeven zoekcriteria en eventueel ingeschakelde filter(s) bepaald de data-rijkheid de volgorde van het resultaat.
De sortering van de zoekresultaten wordt onder meer bepaald door:
Daarnaast speelt de positie van het aantal keer dat de zoekcriteria gevonden wordt een belangrijke rol.
“Het helpt onze klanten om te kiezen voor de juiste artikelen tegen een minimale tijdsinspanning. Leveranciers met een hoge score hebben bij ons een streepje voor. Wij kijken ernaar uit om met rijkere data onze klanten nog beter te kunnen informeren en enthousiasmeren over uw producten!”
Judith Lub, commercieel directeur | Schuurman Groothandel in Elektrotechniek
In verband met de complexiteit van de data zijn er diverse controles opgesteld welke tijdens iedere datalevering aan 2BA automatisch worden uitgevoerd. De resultaten hiervan worden na iedere levering samengevoegd in een verwerkingsrapport. Dit rapport biedt de mogelijkheid om eventuele fouten en/of onvolkomenheden in uw data te detecteren en uiteindelijk tot een minimum te beperken. Nadat u het rapport heeft doorgenomen is aan u de keuze om de aangeleverde data goed of af te keuren.
Uw data is voor alle deelnemers aan 2BA beschikbaar via de Unifeed zoekmachine en wordt indirect mede beoordeeld door uw afnemers. Het feedbackticket systeem geeft de gebruiker de mogelijkheid een melding te maken over een specifiek product of artikel. Denk hierbij aan onjuiste GTIN’S, incorrecte productverwijzing maar ook vragen omtrent handelsgegevens zoals prijsinformatie, bestelgegevens of logistieke informatie.
De 2BA statistieken geven een globaal inzicht van uw data welke beschikbaar is via 2BA. U moet hierbij denken aan hoeveel artikelrecords voorzien zijn van (o.a.) prijsinformatie, kortingsgroepen en logistieke informatie maar ook hoe dit zich verhoudt ten opzichte van de complete data.
Met de diverse query rapporten krijgt u als dataleverancier direct inzicht in de algehele status van uw data. Zo kunt u bijvoorbeeld direct inzage krijgen in welke bijlagen er aan welke producten zijn gekoppeld. Maar ook welke leverancier er verwijst naar producten die (nog) niet aanwezig zijn binnen de datapool.
De deepscan bevat een aantal controles om specifieke fouten te detecteren in handelsdata. Dit kunnen bijvoorbeeld fouten zijn in de vorm van prijsafwijkingen of afwijkende gebruikseenheden. Deze afwijkingen worden gemeten over (indien aanwezig) meerdere handelsrecords.