In de Nederlandse bouw- en installatiebranche draait alles om efficiëntie en tijdige levering. Het is geen understatement om te zeggen dat de juiste informatie over minimale levertijden de ruggengraat vormt van een soepel verlopende supply chain. Laten we dieper ingaan op het belang van levertijden en waarom het zo’n cruciale rol speelt in de verschillende logistieke processen.
De levertijd geeft de data afnemer een belangrijke indicatie over wanneer bestelde artikelen geleverd worden. Voor de groothandel is deze informatie van essentieel belang voor de primaire processen. Neem bijvoorbeeld het assortiment, dat bestaat uit zowel voorraadartikelen als niet-voorraadartikelen. Voorraadsartikelen kunnen bijvoorbeeld binnen 24 uur uitgeleverd moeten worden aan de besteller. Om die voorraad goed op peil te kunnen houden is het belangrijk om te weten hoe lang het duurt vanaf het bestelmoment van de groothandel totdat deze artikelen in het magazijn aankomen om in te slaan. Voor het niet-voorraadsassortiment is de levertijd belangrijk om de besteller te informeren. Deze levertijd wordt dan als basis gebruikt voor de levertijd richting de klant.
Er is geregeld discussie over welke waarde er als minimale levertijd wordt verwacht. Het is een veld dat per artikel gespecificeerd wordt maar de waarde voor de exacte levering zou kunnen verschillen per dag van de week of is afhankelijk van aan welke klant het artikel wordt uitgeleverd. Sommige klanten hebben een bestelkalender of worden in het kader van efficiency maar eens per week beleverd. Het zijn begrijpelijke vragen die op komen wanneer de levertijd ingevuld wordt. Belangrijk hierbij om te onderscheiden is dat het gaat om een minimale levertijd en geen exacte leverdatum. Een exacte leverdatum is van toepassing op de bestelling en niet op de masterdata van een artikel. Vaak is een levertijd gerelateerd aan welk soort artikel het bij de fabrikant is. Naast de minimale en maximale levertijd geeft ook de indicator voorraadartikel extra informatie.
Enkele voorbeelden illustreren dit punt:
| Minimale levertijd: 2 dagen
| Minimale levertijd: 12 dagen
| Minimale levertijd: 40 dagen
Een ding wat we zeker kunnen stellen is dat het ontbreken van juiste informatie leidt tot wantrouwen en wantrouwen leidt tot inefficiëntie. Om u mee te nemen in de gevolgen van het niet aanleveren van correcte minimale levertijden geven we hier een indruk wat er gebeurt bij de groothandel.
Wanneer een installateur een artikel wenst te bestellen waarbij de levertijd ontbreekt of niet betrouwbaar is (gebleken) zal men contact maken met afdeling verkoop; vaak per telefoon. Afdeling verkoop neemt vervolgens contact op met voorraadbeheer wanneer het betreffende artikel binnen komt. Voorraadbeheer zal hiervoor de fabrikant moeten contacteren en vervolgens diezelfde route terug. Dit leidt tot veel onnodig werk maar ook tot veel adhoc acties en vervolgens tot grotere foutkans.
Tot slot houden groothandels veiligheidsvoorraden aan om onder meer schommelingen in de vraag op te vangen, maar niet om incorrecte levertijden te compenseren. Dit betekent dat een groothandel soms ‘nee’ moet verkopen en mogelijk moet uitwijken naar andere fabricaten om hun klant wél van dienst te zijn.
In samenwerking met: