Productreferenties en -relaties

Productreferenties en/of -relaties biedt de mogelijkheid om afnemers te informeren over ‘verwante’ producten en zijn één van de eerste behoeften voor cross-selling. Voorkom daarbij wel dat er wildgroei ontstaat. Overleg met uw afdeling marketing welke relaties relevant zijn voor uw producten. Wanneer een product uitgefaseerd wordt dienen ook de referenties en relaties bijgewerkt te worden.

Er zijn drie typen relaties:

  • Product aan product (P-P)
  • Product aan artikel (P-A)
  • Artikel aan artikel (A-A)

Productrelaties worden in de 2BA zoekengine Unifeed alleen op productniveau op de tab [Verwant] weergegeven. Koppelingen op artikelniveau worden niet getoond maar worden wel geleverd met (bulk)data. Indien het softwarepakket waarin de data wordt ingelezen deze functionaliteit ondersteunt dan kunnen referenties geraadpleegd worden.

Productreferenties en/of -relaties kunnen worden worden aangeleverd via het uitwisselformaat DICO (SALES005), BMEcat 2005 ETIM Guideline V5.0, ETIM xChange of seperaat via het uitwisselformaat Koppeltabel.

Veel gebruikte referentietypes

  • Belongs to (FI2)
    Voorbeeld: toiletbril -X- hoort bij toilet -X-.
  • Fits to (FI2)
    Voorbeeld: toiletbril -X- past technisch op toilet -X-.
  • Contains (CON)
    Wanneer een groothandel een samenstelling maakt van producten dient zij feitelijk een eigen productrecord aan te maken.
  • Comparable (COM)
    Voorbeeld: ketel -X- is vergelijkbaar met ketel -Y-. De ketels worden niet perse door dezelfde producent geleverd.

Productreferenties - en relaties

This site is registered on wpml.org as a development site.